Programy Krasnal i Krasnal 2
Prawdą jest, że wszystko zaczyna się od przedszkola. Przedszkole jest dla każdego dziecka miejscem szczególnym. Szczególnym nie tylko pod względem wspaniałej i radosnej zabawy, ale również pod względem poznawania zasad życia w społeczeństwie, pierwszych sukcesów i porażek. Dlatego ważnym jest, aby to miejsce dziecięcych doświadczeń było bezpieczne, kolorowe, a czas w nim spędzony niepowtarzalny.
Rok szkolny 2022/2023 to kolejny wyjątkowy rok dla naszego przedszkola. Przygotowane przez nas autorskie programy i projekty mają na celu stworzyć idealne warunki do zabawy i nauki, które umożliwią dziecku odkrywanie własnych możliwości. Oparte będą na działaniu oraz pozwolą na gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna.
Jesteśmy przekonani, że będzie to DOBRY i RADOSNY ROK.
PROGRAMY EDUKACYJNE Rok szkolny 2022/2023
Olsztyn, wrzesień 2022 rok
Główne kierunki realizacji
Koncepcji Pracy Przedszkola Niepublicznego
Krasnal i Krasnal 2
w Olsztynie na rok szkolny 2022/2023
„Pomóżmy dzieciom, by każde z nich stało się tym, kim stać się może”
J.Korczak
MYŚL POZYTYWNIE, DBAJ O ZDROWIE – Każdy Krasnal Ci to powie
„Przedszkole to pierwszy krok do samodzielności dziecka”
Autorskie programy i projekty pracy Przedszkola Niepublicznego „Krasnal” i Przedszkola Niepublicznego „Krasnal 2” na rok szkolny 2022/2023
1. Krasnalowa Kraina Emocji i Kolorów: Wszystkie emocje są ważne– autorski program z zakresu edukacji społeczno- emocjonalnej z elementami arteterapii, którego celem jest dostrzeganie i wzmacnianie sukcesu każdego wychowanka, odkrywanie i zauważenie mocnych stron u każdego dziecka, rozwijanie zainteresowań, kreatywności, uzdolnień, budowanie pozytywnej motywacji, rozwijanie empatii i uwrażliwiania na potrzeby innych. Nabywanie umiejętności rozumienia siebie i innych, oraz radzenia sobie w trudnych sytuacjach. Kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji i uczuć. Uczenie dziecka bycia aktywnym, twórczym, pogodnym i zaradnym.
2. Podróże małe i duże- podroż z Krasnalem dookoła świata- głównym celem programu jest: rozwijanie u dzieci postawy ciekawości, otwartości i tolerancji wobec innych kultur. W ramach realizacji programu dzieci poznają historię, położenie geograficzne, kulturę, tańce narodowe oraz podstawowe zwroty językowe omawianych miejsc
3. Żyję zdrowo i ekologicznie
4. Krasnal matematyk- wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci, zwłaszcza w zakresie kształtowania pojęć matematycznych-realizacja autorskiego planu pracy w oparciu o metody pracy z dziećmi prof. E. Gruszczyk-Kolczyńskiej.
5. Rodzinne czytanie –magiczne chwile z książką: przedszkolny projekt edukacyjny, którego celem jest rozwijanie i promowanie czytelnictwa-wprowadzenie dziecka w świat literatury budzenie zaciekawienia książką. Zachęcanie rodziców do głośnego czytania dzieciom w przedszkolu – uświadomienie roli czytania w życiu dziecka, wyrabianie właściwych nawyków czytelniczych.
6. Zabawy z językiem angielskim– przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym.
7. Przedszkolny świat muzyki i rytmiki- autorski program stworzony został w celu zaszczepienia Krasnalom miłości do muzyki od najmłodszych lat.
8. Tanecznym krokiem: Taneczny mix–taneczny autorski program edukacyjny dostosowany do wieku dziecka prowadzony przez instruktorów Szkoły Tańca i Wdzięku B&W Przemienieccy. Podczas zajęć dzieci uczą się estetyki tańca, prawidłowej postawy ciała, kształtują słuch muzyczny i koordynacje ruchową.
9. Gimnastyka- zabawy i ćwiczenia ruchowe prowadzone przez instruktora Szkoły Tańca i Wdzięku B&W Przemienieccy. Celem zajęć jest korygowanie oraz przeciwdziałanie utrwalaniu się zaburzeń wad ciała, rozwoju motorycznego a także wyrównywanie niedoboru ruchu.
10. Opieka logopedyczna w przedszkolu-praca z całą grupą(dzieci młodsze gr. I, II) terapia indywidualna (gr. III. gr. IV, gr. V)
„Mów dziecku, że jest dobre, że może, że potrafi”
/J. Korczak/
- CELE PROGRAMOWE
- Krasnalowa Kraina Emocji i Kolorów
- Podróże małe i duże
- Żyję zdrowo i ekologicznie
- Krasnal Matematyk
- Rodzinne czytanie
Stworzone i wybrane przez nas programy spełniają zadania wynikające z podstawy wychowania przedszkolnego:
Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju.
Tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa.
Wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych.
Wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań.
Wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie.
Tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i b bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
Przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci.
Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki.
Tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka.
Zespół Krasnala 🙂
„Krasnalowa Kraina Emocji i Kolorów”
Wszystkie emocje są ważne...
Emocje odgrywają ważną rolę w życiu każdego człowieka. Towarzyszą nam one w różnorodnych sytuacjach, odpowiadają za nasze relacje ze światem zewnętrznym. W okresie przedszkolnym następuje intensywny rozwój dziecka, w tym również rozwój emocjonalny. W tym czasie dzieci poznają, identyfikują i wyrażają emocje, przez co bogaci się i różnicuje ich życie emocjonalne. Zabawy są podstawową formą działania dzieci, dającą możliwość przeżywania różnorodnych uczuć. Poprzez nie, dzieci stwarzają fikcyjne sytuacje, w czasie, których przeżywają szczere uczucia.
Krasnalowa Kraina Emocji i Kolorów to autorski program z zakresu edukacji społeczno- emocjonalnej z elementami arteterapii, którego celem jest dostrzeganie i wzmacnianie sukcesu każdego wychowanka, odkrywanie i zauważenie mocnych stron u każdego dziecka rozwijanie zainteresowań, kreatywności, uzdolnień, budowanie pozytywnej motywacji, rozwijanie empatii i uwrażliwiania na potrzeby innych. Nabywanie umiejętności rozumienia siebie i innych, oraz radzenia sobie w trudnych sytuacjach. Kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji i uczuć. Uczenie dziecka bycia aktywnym, twórczym, pogodnym i zaradnym.
Program Krasnalowa Kraina Emocji i Kolorów ma za zadanie budowanie w dzieciach poczucia własnej wartości oraz wzmacniać ich umiejętności rozumienia, wyrażania i regulowania emocji i uczuć.
„Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat”.
Janusz Korczak
Dzięki autorskiemu programowi Krasnalowa Kraina Emocji i Kolorów Nasze Przedszkolne Krasnale:
- będą miały możliwość poznania swoich mocnych stron, rozwijać wiarę we własne siły,
- odkryją swoje mocne strony,
- będą uczyć się rozpoznawania, nazywania i wyrażania własnych emocji i uczuć,
- nauczą się wyrażania własnych potrzeb,
- poznają sposobowy wyciszenia lub odreagowania trudnych emocji,
- rozwiną swoją kreatywność,
Należy podkreślić, iż zdaniem wielu wybitnych naukowców, to właśnie nasze mocne strony są najlepszym motorem do rozwoju naszych umiejętności, talentów i wartości, które chcemy realizować w życiu.
CELE GŁÓWNE PROGRAMU:
- ukierunkowanie rozwoju społeczno- emocjonalnego dzieci;
- rozwijanie inteligencji emocjonalnej;
- kształtowanie osobowości dziecka;
- rozwijanie mowy.
SZCZEGÓLOWE CELE PROGRAMU:
- odkrywanie mocnych stron dziecka;
- dążenie do zrozumienia własnej indywidualności;
- rozwijanie zainteresowań i talentów;
- kształtowanie umiejętności budowania poczucia własnej wartości i silnej osobowości,
- uczenie radzenia sobie w różnych sytuacjach;
- kształtowanie wrażliwości plastycznej, rozwijanie wrażliwości zmysłowej;
- kształtowanie umiejętności pracy w grupie i wzrost umiejętności komunikowania się;
- uczenie życzliwości, empatii, pomagania innym oraz przyjaźni;
- budowanie systemu wartości dzieci.
METODY
- praktycznego działania
- aktywność twórcza
- poszukująca
- eksponująca
- pokazowa
FORMY
- praca indywidualna
- praca w grupie
Program Krasnalowa Kraina Emocji i Kolorów - jest zgodny z założeniami Podstawy Programowej Wychowania Przedszkolnego.
Przeznaczony jest on do realizacji we wszystkich grupach wiekowych w naszym przedszkolu. Program pozwala na samodzielny dobór treści przez nauczyciela jego inwencji twórczej oraz indywidualnych możliwości dzieci. Konstrukcja programu ma charakter otwarty. Treści zawarte w programie mogą być rozszerzane.(zał.nr1.)
„Krasnalowa Kraina Emocji i Kolorów”
Wrzesień |
DZIEŃ KROPKI- „Każdy z nas jest wyjątkowy”. ( poznawanie Siebie, odkrywanie naszych zainteresowań i talentów) /15.09.2022/ |
Październik
|
W Krainie Radości!- Światowy Dzień Uśmiechu dzień w kolorze żółtym /07.10.2022/ (rozpoznawanie i nazywanie emocji związanych z uczuciem radości) |
Listopad
|
Dzień Postaci z Bajek (zabawy z wyobraźnią- arteterapia.) /4.11.2022/ |
Grudzień | Poczucie szczęścia-Świąteczne chwile z rodziną w przedszkolu ( uroczystości grupowe) Integracja środowiska rodzinnego z przedszkolnym. Radosne chwilę z najbliższymi. |
Styczeń
| Kraina Emocji-Pożegnaj złość! (szukanie i przedstawianie technik i metod pozwalających przezwyciężać negatywne emocje) · dzień w kolorze czerwonym |
Styczeń | Zabawy z babcią i dziadkiem ( uroczystości grupowe) Integracja środowiska rodzinnego z przedszkolnym. Okazywanie uczuć dziadkom. |
Luty
| Kolory zimy- zabawy z elementami arteterapii(ekspresja plastyczno-muzyczna) |
Luty | Przedszkolne Walentynki- Dzień przyjaźni i miłości. · dzień w kolorze czerwonym |
Marzec | Oswajanie trudnych emocji, czyli zabawy na dziecięce lęki. (poznawanie i nazywanie sytuacji wywołujących w dziecku lęk, sposoby radzenia sobie z lękiem i strachem) |
Kwiecień
| Jesteśmy Przyjaźni! (dostrzeganie potrzeb innych – budowanie empatii). · dzień w kolorze zielonym |
autorki: mgr Justyna Paszun
mgr Katarzyna Majewska
,,Podróże małe i duże”- podroż z Krasnalem dookoła świata
,, Podróż przecież nie zaczyna się w momencie, kiedy ruszamy w drogę, i nie kończy się, kiedy dotarliśmy do mety. W rzeczywistości zaczyna się dużo wcześniej i praktycznie nie kończy się nigdy, bo taśma pamięci kręci się w nas dalej...’’
Ryszard Kapuściński
W roku szkolnym 2022/2023 nasi ,,Krasnale” będą mieli okazję brać udział w zabawach literackich oraz warsztatach plastycznych inspirowanych historią, kulturą i geografią różnych państw.
Głównym celem programu jest: rozwijanie u dzieci postawy ciekawości, otwartości i tolerancji wobec innych kultur. W ramach realizacji programu dzieci poznają historię, położenie geograficzne, kulturę, tańce narodowe oraz podstawowe zwroty językowe omawianych miejsc.
Cele szczegółowe:
- zapoznanie dzieci z wybranymi z wybranymi krajami świata, ich kulturą i obyczajami
- wzbogacenie wiedzy i rozwijanie umiejętności dzieci
- rozwijanie uzdolnień i zainteresowań wychowanków
- rozwijanie sprawności ruchowej podczas zabaw ruchowych, układów tanecznych
- rozwijanie zainteresowania życiem innych ludzi
- rozwijanie słownika czynnego dzieci
- ugruntowanie poczucia tożsamości narodowej i świata
- wspólne przeżywanie emocji podczas nowych przygód
Metody: praktycznego działania, zajęć praktycznych, opowiadanie, poszukująca, pokazowa
Formy: praca indywidualna, grupowa
Październik | Poznajemy Francję- Paryski Pokaz Mody |
Listopad | Wyruszamy w podroż do Włoch |
Luty | ,,W krainie wiecznych lodów”poznajemy Arktykę i Antarktydę |
Marzec | Afryka pełna kolorów- afrykański bal |
Kwiecień | Japonia- kraj kwitnącej wiśni |
Maj | Buenos Dias!z wizytą w Hiszpanii- dzień w kolorze czerwono-żółtym |
autorka: mgr Klaudia Bagińska
To autorski program mający na celu kształtowanie postawy proekologicznej i prozdrowotnej przedszkolaka.
Program ma za zadanie kształtować świadomość ekologiczną, zachęcać dzieci do zdrowego odżywiania, jak również pobudzać w nich chęć działania na rzecz ochrony środowiska.
Cele główne:
- kształtowanie postaw proekologicznych,
- nabywanie umiejętności dbania o własne zdrowie i przyrodę,
- kształtowanie poczucia odpowiedzialności za otaczające środowisko,
- wyrabianie prawidłowych nawyków w zakresie zdrowia.
Cele szczegółowe:
- dziecko zna role drzewa i lasu w ekosystemie,
- dziecko rozumie, że czyste powietrze służy zdrowiu,
- dziecko zna zagrożenie, jakie stwarza dla powietrza człowiek,
- dziecko wie, jakie produkty powitają z mleka,
- dziecko wie, jakie składniki odżywcze znajdują się w rybach i dlaczego warto je jeść,
- dziecko zna bogactwo witamin zawartych w marchewce,
- dziecko rozumie znaczenie wody dla ludzi, zwierząt i roślin,
- dziecko zna ekologiczny sposób wyrzucania śmieci,
- dziecko wie, jak dbać o naszą planetę,
- dziecko rozpoznaje owoce po smaku.
Metody:
- podająca,
- pokazowa,
- eksponująca,
- praktyczna działalność.
Formy:
- praca indywidualna,
- praca w grupie.
Program My Krasnale zdrowo jemy i o ekologii dużo wiemy to program edukacji ekologicznej przedstawiający sposoby organizacji procesu wychowawczo – dydaktycznego w przedszkolu.
• Uświadamia dzieciom na czym polega ochrona środowiska i dlaczego jest to tak ważne zagadnienie.
• Przygotowuje młode pokolenie do tego, jak żyć w zgodzie z naturą.
• Kształtuje nawyki zdrowego odżywiania i wdraża zasady świadomości i odpowiedzialności za własne zdrowie.
KALENDARZ REALIZACJI PROGRAMU: MY KRASNALE ZDROWO JEMY I O EKOLOGII DUŻO WIEMY!
PAŹDZIERNIK | Święto drzewa (10.10) |
LISTOPAD | Dzień czystego powietrza (14.10) |
GRUDZIEŃ | Dzień Ryby (20.12) |
STYCZEŃ | Dzień mleka |
LUTY | Dzień marchewki (3.02) |
MARZEC | Dzień wody (24.03) |
KWIECIEŃ | Dzień Ziemi (21.04) |
MAJ | Dzień bez śmiecenia (12.05) |
CZERWIEC | Dzień truskawki |
autorki:
mgr Kamila Dobrzeniecka
mgr Dorota Żyjewska
Krasnal Matematyk
„Matematyka królową nauk” często słyszymy takie powiedzenie. Jest ono prawdziwe i znane od dawna.
Nie od dziś wiadomo, że matematyka jest obecna na co dzień w naszym życiu. Wszystko
w przyrodzie opiera się na tej nauce. Znając prawa matematyki codzienność staje się łatwiejsza. Nasze Przedszkolaki poznają podstawowe założenia matematyczne przedstawione w sposób łatwy i przystępny dla każdego dziecka. Z pewnością będzie to też forma zabawy, która także uczy i pomaga zrozumieć otaczający nasz świat.
Naszą inspiracją do stworzenia programu jest działalność Pani Profesor Gruszczyk- Kolczyńskiej, która od wielu lat pokazuje nam nauczycielom w jaki sposób przekazywać dzieciom wiedzę matematyczną w przystępny sposób.
Zapraszamy do zapoznania się z naszym programem, gdzie nasze motto brzmi:
„ Matematyka jest drzwiami i kluczem do nauki” (Robert Bacon – angielski filozof).
Głównym celem programu jest w szczególności:
- działania w oparciu o metody rozwijające zdolności matematycznych na podstawie założeń E. Gruszczyk-Kolczyńskiej,
- stwarzanie warunków, które sprzyjają zdobywaniu kompetencji matematycznych
w toku zabaw, - uczenie logicznego myślenia, zadaniowego podejścia do stawianych problemów,
- zdobywanie wiedzy,
- rozwijanie dziecięcych zainteresowań.
Cele szczegółowe:
- rozwijanie wyobraźni,
- uczenie logicznego myślenia,
- odkrywanie świata,
- doskonalenie zdolności analitycznych,
- nabywanie umiejętności pracy zespołowej.
Miesięczny plan programu przedstawia się następująco:
Wrzesień | Rytmy- odtwarzamy układy i tworzymy własne rytmy |
Październik | Mandala- zajęcia plastyczne |
Listopad | Manipulujemy figurami geometrycznymi |
Styczeń | Doskonalimy rozumienie orientacji w przestrzeni |
Luty | Kształtujemy umiejętność liczenia, posługujemy się liczebnikami głównymi i porządkowymi, a także dodajemy i odejmujemy |
Marzec | Dokonujemy pomiar ciężaru i długości |
Kwiecień | Konstruowanie gier |
Maj | Klasyfikowanie |
Czerwiec | Poznajemy modele monet, banknotów |
Program przygotowano na podstawie książki E. Zielińskiej oraz E. Gruszczyk- Kolczyńskiej „Dziecięca matematyka- Edukacja matematyczna dzieci w domu, przedszkolu i szkole”.
| autorki: mgr Katarzyna Tomczuk mgr Agata Madej |
Rodzinne czytanie -przedszkolny projekt edukacyjny.
„Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła”
W ramach wyżej wymienionego projektu w naszym przedszkolu odbywać się będą Magiczne chwile z książką.
Głównym celem projektu jest: Wspieranie i rozwój czytelnictwa wśród dzieci i ich rodziców.
Projekt skierowany jest do Wszystkich Rodziców Naszych Przedszkolaków.
Chętni rodzice zgłaszają się na spotkanie czytelnicze (chęć udziału zgłaszamy w grupie swojego dziecka u nauczyciela prowadzącego)
Pamiętajmy… Czytanie jest super!.
Zapraszamy :):):)
Cele szczegółowe:
- zachęcanie dorosłych do głośnego czytania dzieciom - uświadomienie roli czytania w życiu dziecka,
- wyrabianie właściwych nawyków czytelniczych,
- wprowadzenie dziecka w świat literatury,
- budzenie zaciekawienia książką przez zabawy, piosenki,
- przekazywanie za pośrednictwem literatury wartości moralnych,
- kształcenie u dzieci umiejętności słuchania tekstu czytanego.
"Dom, gdzie znajduje się książka jest przybytkiem słońca."
/Kornel Makuszyński/
autor
mgr Justyna Paszun
Pozostałe programy
- „Nasze przedszkole” – program edukacji przedszkolnej wspomagający rozwój aktywności dzieci; autorstwa Małgorzaty Kwaśniewskiej i Wiesławy Żaby – Żabińskiej. Punktem wyjściowym uczyniono aktywność dziecka – we wszystkich możliwych jej formach – której właściwością jest działanie zmierzające do poznania samego siebie, własnych możliwości, otoczenia społeczno-przyrodniczego, relacji z innymi, ale przede wszystkim dążenie do wzrastającej samodzielności, a w konsekwencji do samostanowienia zgodnego z osobistymi potrzebami i aspiracjami. Program skierowany do wszystkich grup wiekowych.
- Program adaptacyjny w grupie dzieci najmłodszych – autorstwa Justyny Paszun. – „Każda droga rozpoczyna się od pierwszego kroku”.
- Dekalog „Szczęśliwa Rodzina” – opracowanie własne nauczycieli przedszkola, mające na celu przygotowanie dziecka do przeżywania sukcesu, ale i do radzenia sobie z porażkami; integrowanie działania przedszkola i domu rodzinnego, mające na celu podnoszenie jakości życia dziecka.
- Program Edukacji Komunikacyjnej „Autochodzik” – prowadzony przez WORD Olsztyn przy współpracy z „Michelin-Polska S.A.”, Radiem Olsztyn i policją, pod patronatem Prezydenta Miasta Olsztyn.
- „W zdrowym ciele zdrowy duch” autorski program nauczycielek przedszkola – zajęcia gimnastyczne z elementami korektywy.