Programy przedszkola Krasnal 2
Prawdą jest, że wszystko zaczyna się od przedszkola. Przedszkole jest dla każdego dziecka miejscem szczególnym. Szczególnym nie tylko pod względem wspaniałej i radosnej zabawy, ale również pod względem poznawania zasad życia w społeczeństwie, pierwszych sukcesów i porażek. Dlatego ważnym jest, aby to miejsce dziecięcych doświadczeń było bezpieczne, kolorowe, a czas w nim spędzony niepowtarzalny.
Rok szkolny 2024/2025 to kolejny wyjątkowy rok dla naszego przedszkola. Przygotowane przez nas autorskie programy i projekty mają na celu stworzyć idealne warunki do zabawy i nauki, które umożliwią dziecku odkrywanie własnych możliwości. Oparte będą na działaniu oraz pozwolą na gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna.
Jesteśmy przekonani, że będzie to DOBRY i RADOSNY ROK
PROGRAMY EDUKACYJNE Rok szkolny 2024/2025
Olsztyn, wrzesień 2024 rok rok
Główne kierunki realizacji Koncepcji Pracy
Przedszkola Niepublicznego Krasnal 2
w Olsztynie na rok szkolny 2024/2025
„Pomóżmy dzieciom, by każde z nich stało się tym, kim stać się może”
J.Korczak
MYŚL POZYTYWNIE, DBAJ O ZDROWIE – Każdy Krasnal Ci to powie
„Przedszkole to pierwszy krok do samodzielności dziecka”
Autorskie programy i projekty pracy Przedszkola Krasnal 2 na rok szkolny 2024/2025
1.Twórczy Krasnal – Kreatywne zajęcia na nietypowe dni. Główną ideą innowacji projektu jest rozbudzanie zainteresowań dzieci nietypowymi świętami, czerpanie radości ze wspólnej zabawy, a także pobudzenie wyobraźni dzieci poprzez działania w charakterze intelektualno-emocjonalnym. poprzez zabawę.
2.PROGRAM WITAMINKI – program we współpracą z miesięcznikiem edukacyjnym „Bliżej Przedszkola” promujący zdrowe nawyki żywieniowe.
3.DOTYCHCZASOWY PROGRAM RODZINNE CZYTANIE zamieniamy na KSIĄŻKA (dla) PRZEDSZKOLAKA – program mający na celu podejmowanie działań promowania czytelnictwo wśród przedszkolaków
4.PROGRAM RUCH+MUZYKA = MATEMATYKA, CZYLI KRASNALE W ŚWIECIE MATEMATYKI – to przedszkolny program pracy, którego celem jest wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci.
5. OGÓLNOPOLSKI PROGRAM EDUKACYJNY „Działaj z imPETem”
6. KRASNALOWE LABOLATORIUM – autorski program, mający na celu rozwój sfery poznawczej, intelektualnej oraz emocjonalnej naszych Krasnali.
7. ZAJĘCIA UMUZYKALNIAJĄCE – SENSORYCZNE Z MUZYKOTERAPIĄ– to nowa propozycja na ten rok.
8. ĆWICZENIA GIMNASTYCZNE Z ELEMENTAMI TAEKWONDO– poprowadzi Pan Gałązka.
Pozostałe programy
- „Nasze przedszkole” – program edukacji przedszkolnej wspomagający rozwój aktywności dzieci; autorstwa Małgorzaty Kwaśniewskiej i Wiesławy Żaby – Żabińskiej. Punktem wyjściowym uczyniono aktywność dziecka – we wszystkich możliwych jej formach – której właściwością jest działanie zmierzające do poznania samego siebie, własnych możliwości, otoczenia społeczno-przyrodniczego, relacji z innymi, ale przede wszystkim dążenie do wzrastającej samodzielności, a w konsekwencji do samostanowienia zgodnego z osobistymi potrzebami i aspiracjami. Program skierowany do wszystkich grup wiekowych.
- Program adaptacyjny w grupie dzieci najmłodszych – autorstwa Justyny Paszun. – „Każda droga rozpoczyna się od pierwszego kroku”.
- Dekalog „Szczęśliwa Rodzina” – opracowanie własne nauczycieli przedszkola, mające na celu przygotowanie dziecka do przeżywania sukcesu, ale i do radzenia sobie z porażkami; integrowanie działania przedszkola i domu rodzinnego, mające na celu podnoszenie jakości życia dziecka.
- Program Edukacji Komunikacyjnej „Autochodzik” – prowadzony przez WORD Olsztyn przy współpracy z „Michelin-Polska S.A.”, Radiem Olsztyn i policją, pod patronatem Prezydenta Miasta Olsztyn.
- „W zdrowym ciele zdrowy duch” autorski program nauczycielek przedszkola – zajęcia gimnastyczne z elementami korektywy.
- CELE PROGRAMOWE
- Twórczy Krasnal
- Program Witaminki
- Książka (dla) Przedszkolaka
- Ruch + Muzyka = Matematyka
- Działaj z imPETem
- Krasnalowe Laboratorium
- Muzykoterapia
- Taekwondo
Stworzone i wybrane przez nas programy spełniają zadania wynikające z podstawy wychowania przedszkolnego:
Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju.
Tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa.
Wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych.
Wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań.
Wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie.
Tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
Przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci.
Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki.
Tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka.
Zespół Krasnala 🙂
„Twórczy Krasnal”
Kreatywne zajęcia na nietypowe dni
Główną ideą innowacji projektu jest rozbudzanie zainteresowań dzieci nietypowymi świętami, czerpanie radości ze wspólnej zabawy, a także pobudzenie wyobraźni dzieci poprzez działania w charakterze intelektualno-emocjonalnym. Bardzo ważnym problemem wśród dzieci jest adaptacja i branie czynnego udziału w życiu przedszkola, dlatego też uroczystości i imprezy, które chcemy wprowadzić pobudzą wyzwalanie spontaniczności poprzez zabawę.
Program Twórczy Krasnal to wszechstronny rozwój dzieci w wieku przedszkolnym poprzez stwarzanie sytuacji sprzyjających aktywizowaniu myślenia, rozwijaniu aktywności twórczej, mowy, ekspresji u dzieci pozwalające na kreatywne działania.
PROGRAM WITAMINKI – program we współpracą z miesięcznikiem edukacyjnym „Bliżej Przedszkola” promujący zdrowe nawyki żywieniowe. W ramach realizacji projektu będziemy podejmować różnorodne aktywności promujące zdrowe nawyki żywieniowe. Chcemy kształtować u dzieci już od najmłodszych lat kulturę spożywania zdrowych posiłków, w których będą królowały warzywa.
Celem przedsięwzięcia jest przede wszystkim:
promowanie zdrowych nawyków żywieniowych; zachęcanie do spożywania zróżnicowanych potraw, bogatych w warzywa; stwarzanie okazji do poznawania nowych smaków; oswajanie z wyglądem warzyw i zapoznanie z ich wartościami odżywczymi; wdrażanie do samodzielnego komponowania posiłków i robienia prostych potraw według przepisów kulinarnych.
DOTYCHCZASOWY PROGRAM RODZINNE CZYTANIE zamieniamy na
KSIĄŻKA (dla) PRZEDSZKOLAKA
mający na celu podejmowanie działań promowania czytelnictwo wśród przedszkolaków, np. wyjścia do bibliotek, księgarń; głośne czytanie bajek przez rodziców dzieciom w przedszkolu i w domu; organizowanie spotkań z pisarzami; zapoznanie dzieci podczas zajęć z kanonem literatury dziecięcej; aranżowanie zajęć mających na celu przybliżenie wartości książki i uczenie szacunku do niej. Ponadto w tym roku organizujemy „Przedszkolny Kącik Wymiany Książek.
PROGRAM RUCH+MUZYKA = MATEMATYKA, CZYLI KRASNALE W ŚWIECIE MATEMATYKI
– to przedszkolny program pracy, którego celem jest wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci, zwłaszcza w zakresie kształtowania pojęć matematycznych przez zabawy umuzykalniające, ćwiczenie odporności emocjonalnej dziecka oraz pozytywne budowanie obrazu samego siebie w oparciu o metody pracy z dziećmi prof. E. Gruszczyk Kolczyńskiej na gruncie Dziecięcej matematyki. Natomiast autorką publikacji „Ruch +muzyka =matematyka” jest dr Zuzanna Jastrzębska-Krajewska , była doktorantką prof. E. Gruszczyk-Kolczyńskiej, z którą współpracuje od ponad dekady. Głównym celem programu jest ukazanie wpływu zajęć umuzykalniających na efektywność edukacji matematycznej dzieci, kształtowanie wybranych kompetencji matematycznych u dzieci poprzez zabawy muzyczno-ruchowych . Rozbudzenie wrażliwości i wyobraźni muzycznej dzieci w wieku przedszkolnym oraz promocja matematyki i jej roli w muzyce; rozwijanie wyobraźni, twórczej aktywności .
OGÓLNOPOLSKI PROGRAM EDUKACYJNY „Działaj z imPETem” – chcemy już od najmłodszych lat, uświadamiać dzieci o konieczności segregacji odpadów i korzyściach płynących z recyklingu zarówno dla nas samych, jak i naszej planety. Celem programu jest zwiększanie świadomości ekologicznej w zakresie segregacji odpadów i pomoc w rozumieniu recyklingu.
KRASNALOWE LABORATORIUM
autorski program, mający na celu rozwój sfery poznawczej, intelektualnej oraz emocjonalnej naszych Krasnali. Elementarną częścią nauki poprzez zabawę jest swobodne działanie oraz rozwój ich naturalnej pasji odkrywania świata m.in. poprzez ciekawe eksperymenty i doświadczenia. Założeniem programu jest rozwijanie kreatywnego i praktycznego myślenia, samodzielności, koncentracji, kreatywności, współpracy w grupie oraz pogłębienie wiedzy przyrodniczej i biologicznej.
ZAJĘCIA UMUZYKALNIAJĄCE – SENSORYCZNE Z MUZYKOTERAPIĄ–
to nowa propozycja na ten rok. Prowadzone będą przez Panią Emilię Arciszewską. Ćwiczenia łączące zabawę z muzyką i ruchem, dzieci nauczą się kontrolować oddech, co ma korzystny wpływ na ich zdrowie i samopoczucie. Poprzez ćwiczenia głosowe i zabawy słowne usprawniamy narządy mowy. Podczas takich zajęć dzieci uczą się rozumieć i tworzyć muzykę. Ponadto nasze dzieci będą uczyły się harmonijnego i rytmicznego poruszania się, które jest podstawą rozumienia i wyczucia rytmu. Na zajęciach takich rozwijana będzie wrażliwość słuchowa, kształtowany głos, co ma wpływ na reagowanie na bodźce zewnętrzne i na lepszy kontakt ze światem. Za pomocą muzyki rozwijamy kompetencje społeczne, kształtujemy wrażliwość na piękno. Zajęcia z elementami SI poprawiają percepcję oraz współpracę między zmysłami oraz sprawność manualną. Wyrabiamy orientację w schemacie ciała oraz koordynację ruchową.
ĆWICZENIA GIMNASTYCZNE Z ELEMENTAMI TAEKWONDO–
poprowadzi Pan Gałązka. Ćwiczenia rozwijają sprawność motoryczną w zakresie szybkości, skoczności, zwinności, ogólną sprawność fizyczną dzieci. Ponadto zwiększa się wydolność serca i płuc. Naczynia krwionośne się rozszerzają i stają się elastyczne. Dzieci poprzez ćwiczenia uczą się radzić sobie ze zdenerwowaniem i podejmować wyzwania. Ćwiczenia uczą dzieci zachowań społecznych, rozwijają pewność siebie i poczucie własnej wartości.