Programy Krasnal i Krasnal 2
Prawdą jest, że wszystko zaczyna się od przedszkola. Przedszkole jest dla każdego dziecka miejscem szczególnym. Szczególnym nie tylko pod względem wspaniałej i radosnej zabawy, ale również pod względem poznawania zasad życia w społeczeństwie, pierwszych sukcesów i porażek. Dlatego ważnym jest, aby to miejsce dziecięcych doświadczeń było bezpieczne, kolorowe, a czas w nim spędzony niepowtarzalny.
Rok szkolny 2023/2024 to kolejny wyjątkowy rok dla naszego przedszkola. Przygotowane przez nas autorskie programy i projekty mają na celu stworzyć idealne warunki do zabawy i nauki, które umożliwią dziecku odkrywanie własnych możliwości. Oparte będą na działaniu oraz pozwolą na gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna.
Jesteśmy przekonani, że będzie to DOBRY i RADOSNY ROK.
PROGRAMY EDUKACYJNE Rok szkolny 2023/2024
Olsztyn, wrzesień 2023 rok
Główne kierunki realizacji
Koncepcji Pracy Przedszkola Niepublicznego
Krasnal i Krasnal 2
w Olsztynie na rok szkolny 2023/2024
„Pomóżmy dzieciom, by każde z nich stało się tym, kim stać się może”
J.Korczak
MYŚL POZYTYWNIE, DBAJ O ZDROWIE – Każdy Krasnal Ci to powie
„Przedszkole to pierwszy krok do samodzielności dziecka”
Autorskie programy i projekty pracy Przedszkola Niepublicznego Krasnal i Krasnal 2 na rok szkolny 2023/2024
1. Twórczy Krasnal – Kreatywne zajęcia na nietypowe dni
Główną ideą innowacji projektu jest rozbudzanie zainteresowań dzieci nietypowymi świętami, czerpanie radości ze wspólnej zabawy, a także pobudzenie wyobraźni dzieci poprzez działania w charakterze intelektualno-emocjonalnym. Bardzo ważnym problemem wśród dzieci jest adaptacja i branie czynnego udziału w życiu przedszkola, dlatego też uroczystości i imprezy, które chcemy wprowadzić pobudzą wyzwalanie spontaniczności poprzez zabawę.
2. Projekt Edukacyjny – Fa La Mi
program skierowany do dzieci w wieku przedszkolnym mający na celu rozwijanie motoryki małej dziecka, kształtowanie wrażliwości na muzykę oraz odreagowanie napięć i silnych emocji. Program „Fa-la-mi” dotyczy obszaru emocjonalno-społecznego rozwoju dziecka, z elementami poznawczego i fizycznego (zależy od inwencji twórczej nauczyciela).
3. Kraina Zmysłów – Głównym celem programu jest: wsparcie rozwoju dzieci angażując ich zmysły poprzez stwarzanie wielu sytuacji w formie konstruktywnej zabawy , niezbędnych do stymulacji bazowych systemów sensorycznych, do których zaliczyć można zmysł: dotyku, słuchu, wzroku, smaku i węchu. Dostarczając dzieciom różnorodnych bodźców sensorycznych wspierać będziemy ich rozwój pod kątem prawidłowej integracji sensorycznej.
4. Rodzinne czytanie –magiczne chwile z książką: przedszkolny projekt edukacyjny, którego celem jest rozwijanie i promowanie czytelnictwa-wprowadzenie dziecka w świat literatury budzenie zaciekawienia książką. Zachęcanie rodziców do głośnego czytania dzieciom w przedszkolu – uświadomienie roli czytania w życiu dziecka, wyrabianie właściwych nawyków czytelniczych.
5. Zabawy z językiem angielskim– przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym.
6. Tanecznym krokiem: Taneczny mix–taneczny autorski program edukacyjny dostosowany do wieku dziecka prowadzony przez instruktorów Szkoły Tańca i Wdzięku B&W Przemienieccy. Podczas zajęć dzieci uczą się estetyki tańca, prawidłowej postawy ciała, kształtują słuch muzyczny i koordynacje ruchową.
7. Gimnastyka- zabawy i ćwiczenia ruchowe prowadzone przez instruktora Szkoły Tańca i Wdzięku B&W Przemienieccy. Celem zajęć jest korygowanie oraz przeciwdziałanie utrwalaniu się zaburzeń wad ciała, rozwoju motorycznego a także wyrównywanie niedoboru ruchu.
8. Opieka logopedyczna w przedszkolu-praca z całą grupą(dzieci młodsze gr. I, II) terapia indywidualna (gr. III. gr. IV, gr. V)
„Mów dziecku, że jest dobre, że może, że potrafi”
/J. Korczak/
Pozostałe programy
- „Nasze przedszkole” – program edukacji przedszkolnej wspomagający rozwój aktywności dzieci; autorstwa Małgorzaty Kwaśniewskiej i Wiesławy Żaby – Żabińskiej. Punktem wyjściowym uczyniono aktywność dziecka – we wszystkich możliwych jej formach – której właściwością jest działanie zmierzające do poznania samego siebie, własnych możliwości, otoczenia społeczno-przyrodniczego, relacji z innymi, ale przede wszystkim dążenie do wzrastającej samodzielności, a w konsekwencji do samostanowienia zgodnego z osobistymi potrzebami i aspiracjami. Program skierowany do wszystkich grup wiekowych.
- Program adaptacyjny w grupie dzieci najmłodszych – autorstwa Justyny Paszun. – „Każda droga rozpoczyna się od pierwszego kroku”.
- Dekalog „Szczęśliwa Rodzina” – opracowanie własne nauczycieli przedszkola, mające na celu przygotowanie dziecka do przeżywania sukcesu, ale i do radzenia sobie z porażkami; integrowanie działania przedszkola i domu rodzinnego, mające na celu podnoszenie jakości życia dziecka.
- Program Edukacji Komunikacyjnej „Autochodzik” – prowadzony przez WORD Olsztyn przy współpracy z „Michelin-Polska S.A.”, Radiem Olsztyn i policją, pod patronatem Prezydenta Miasta Olsztyn.
- „W zdrowym ciele zdrowy duch” autorski program nauczycielek przedszkola – zajęcia gimnastyczne z elementami korektywy.
- CELE PROGRAMOWE
- Twórczy Krasnal
- Projekt Edukacyjny FA LA MI
- Kraina Zmysłów
- Projekt w opracowaniu
- Rodzinne czytanie
Stworzone i wybrane przez nas programy spełniają zadania wynikające z podstawy wychowania przedszkolnego:
Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju.
Tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa.
Wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych.
Wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań.
Wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie.
Tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
Przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci.
Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki.
Tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka.
Zespół Krasnala 🙂
„Twórczy Krasnal”
Kreatywne zajęcia na nietypowe dni
Główną ideą innowacji projektu jest rozbudzanie zainteresowań dzieci nietypowymi świętami, czerpanie radości ze wspólnej zabawy, a także pobudzenie wyobraźni dzieci poprzez działania w charakterze intelektualno-emocjonalnym. Bardzo ważnym problemem wśród dzieci jest adaptacja i branie czynnego udziału w życiu przedszkola, dlatego też uroczystości i imprezy, które chcemy wprowadzić pobudzą wyzwalanie spontaniczności poprzez zabawę.
Program Twórczy Krasnal to wszechstronny rozwój dzieci w wieku przedszkolnym poprzez stwarzanie sytuacji sprzyjających aktywizowaniu myślenia, rozwijaniu aktywności twórczej, mowy, ekspresji u dzieci pozwalające na kreatywne działania.
CELE SZCZEGÓŁOWE PROGRAMU:
- odkrywanie mocnych stron dziecka,
- rozwijanie zainteresowań i talentów,
- uatrakcyjnienie pracy z dziećmi,
- przeżywanie uroczystości przedszkolnych
- budzenie i wyzwalanie spontanicznej radości poprzez zabawę̨,
- kształtowanie wrażliwości plastycznej, rozwijanie wrażliwości zmysłowej,
- kształtowanie umiejętności pracy w grupie i wzrost umiejętności komunikowania się,
- budowanie systemu wartości dzieci.
METODY
- praktycznego działania
- aktywność twórcza
- poszukująca
- eksponująca
- pokazowa
FORMY
- praca indywidualna
- praca w grupie
Przeznaczony jest on do realizacji we wszystkich grupach wiekowych w naszym przedszkolu. Program pozwala na samodzielny dobór treści przez nauczyciela jego inwencji twórczej oraz indywidualnych możliwości dzieci. Konstrukcja programu ma charakter otwarty. Treści zawarte w programie mogą być rozszerzane.
Wrzesień | DZIEŃ KROPKI- „Każdy z nas jest wyjątkowy”. ( poznawanie Siebie, odkrywanie naszych zainteresowań i talentów) /15.09.2023/ |
Październik
| Owocowy Zawrót Głowy sezonowy pokaz mody |
Listopad
| Dzień Jeża 10-11-2023 rok |
Luty | W zimowej Krainie Zwierząt |
Marzec | Kolorowy Dzień Wiosny |
Kwiecień | Zdrowo Zajadamy i Sport Uprawiamy Dzień Śniadania Dzień Sportu |
Czerwiec
| Kreatywny Dzień Przyjaźni |
autorki: mgr Justyna Paszun
mgr Dorota Żyjewska
Projekt Edukacyjny FA-LA-MI
Wiek przedszkolny, to okres w którym dzieci wykazują zainteresowanie światem i tym co się wokół niego dzieje. Mały człowiek dokonuje pierwszych obserwacji, gromadzi spostrzeżenia, doświadczenia, zdobywa wiedzę i umiejętności. Ważną rolę w poznawaniu i kształtowaniu życia uczuciowego, pełni ekspresja plastyczna i muzyczna, a mówiąc o tej ekspresji, mamy na myśli umiejętność reagowania na piękno, spostrzegania go i przeżywania.
Projekt edukacyjny „Fa-la-mi” to program skierowany do dzieci w wieku przedszkolnym mający na celu rozwijanie motoryki małej dziecka, kształtowanie wrażliwości na muzykę oraz odreagowanie napięć i silnych emocji. Program „Fa-la-mi” dotyczy obszaru emocjonalno-społecznego rozwoju dziecka, z elementami poznawczego i fizycznego (zależy od inwencji twórczej nauczyciela).
W projekcie należy realizować scenariusze zgodnie z tematyką:
– Jesień – malowanie z użyciem darów jesieni.
– Zima – zabawa kolorami podstawowymi.
– Wiosna – z nożyczkami za pan brat.
– Lato – malujemy palcami.
Tematyka realizowanych zadań jest ściśle powiązana z aktualną porą roku i łączy ze sobą aktywność plastyczną oraz muzyczną. Zajęcia realizowane są zgodnie z głównymi zasadami projektu i pomysłowością nauczyciela.
CELE GŁÓWNE:
- Rozwijanie motoryki małej dziecka.
- Kształtowanie wrażliwości na muzykę.
- Kształtowanie umiejętności odreagowywania napięć i silnych emocji.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
Dziecko:
- Słucha muzyki.
- Wyzwala radość.
- Rozwija percepcję słuchową, ruchową i manualną.
- Potrafi wymienić dary jesieni.
- Zna kolory podstawowe.
- Potrafi posługiwać się nożyczkami.
- Wyzbywa się niepewności, przeżywa, spontanicznie reaguje na muzykę.
- Posługuję się kredką, pędzlem.
- Maluje palcem.
- Rozumie i wykonuje polecenia.
METODY
- praktycznego działania,
- aktywność twórcza,
- poszukująca,
- eksponująca,
FORMY
- praca indywidualna,
- praca w grupie.
Październik | Jesień-malowanie z użyciem darów jesieni. |
Luty | Zima-zabawa kolorami podstawowymi. |
Kwiecień | Wiosna-z nożyczkami za pan brat. |
Czerwiec | Lato-malujemy palcami. |
autorka: mgr Katarzyna Majewska
mgr Dominika Szydlik
KRAINA ZMYSŁÓW
,,Sensorycznie się rozwijam
bo skaczę, biegam, badam i dotykam”
Rola zmysłów i integracji sensorycznej w rozwoju dziecka
„Nie ma nic w umyśle, czego by przedtem nie byłoby w zmysłach”
Arystoteles
Głównym celem programu jest: wsparcie rozwoju dzieci angażując ich zmysły poprzez stwarzanie wielu sytuacji w formie konstruktywnej zabawy , niezbędnych do stymulacji bazowych systemów sensorycznych, do których zaliczyć można zmysł: dotyku, słuchu, wzroku, smaku i węchu. Dostarczając dzieciom różnorodnych bodźców sensorycznych wspierać będziemy ich rozwój pod kątem prawidłowej integracji sensorycznej.
Cele szczegółowe:
- uzmysłowienie dzieciom czym są zmysły i jaka rolę pełnią w życiu każdego człowieka,
- poprawa koncentracji uwagi(koordynacji wzrokowo- ruchowej),
- rozwój psychomotoryczny i ogólna sprawność dzieci,
- doskonalenie umiejętności współpracy w grupie, zespole, parze,
- wyciszenie negatywnych i wyzwalanie pozytywnych emocji.
Metody:
– czynne: kierowanie działalnością dziecka, zadań stawianych do wykonania;
– oglądowe: obserwacji i pokazu;
Formy: praca indywidualna, grupowa.
Październik | Kolorowo, owocowo- doskonalenie zmysłu smaku |
Listopad | Co potrafią nasze ręce i nogi? Poznanie zmysłu dotyku |
Luty | W świecie muzyki- podróż do krainy dźwięków( rozwijanie zmysłu słuchu) |
Marzec | Witaj w kolorze zielonym- rozwijanie wrażliwości na kolory(zmysł wzroku) |
Kwiecień | Nasze nosy poznają świat. Rozwijanie zmysłu węchu |
Maj | Moje wszystkie zmysły. |
autorki:
mgr Kamila Dobrzeniecka
mgr Klaudia Bagińska
Projekt w opracowaniu
Rodzinne czytanie -przedszkolny projekt edukacyjny.
„Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła”
W ramach wyżej wymienionego projektu w naszym przedszkolu odbywać się będą Magiczne chwile z książką.
Głównym celem projektu jest: Wspieranie i rozwój czytelnictwa wśród dzieci i ich rodziców.
Projekt skierowany jest do Wszystkich Rodziców Naszych Przedszkolaków.
Chętni rodzice zgłaszają się na spotkanie czytelnicze (chęć udziału zgłaszamy w grupie swojego dziecka u nauczyciela prowadzącego)
Pamiętajmy… Czytanie jest super!.
Zapraszamy :):):)
Cele szczegółowe:
- zachęcanie dorosłych do głośnego czytania dzieciom – uświadomienie roli czytania w życiu dziecka,
- wyrabianie właściwych nawyków czytelniczych,
- wprowadzenie dziecka w świat literatury,
- budzenie zaciekawienia książką przez zabawy, piosenki,
- przekazywanie za pośrednictwem literatury wartości moralnych,
- kształcenie u dzieci umiejętności słuchania tekstu czytanego.
„Dom, gdzie znajduje się książka jest przybytkiem słońca.”
/Kornel Makuszyński/
autor
mgr Justyna Paszun